Föreningen

Verksamhetsåret 2021

Kära medlemmar!

Det är inte bättre än att inledningen på det här verksamhetsåret är lika tråkig som större delen av förra året. Förhoppningen har varit att vi skulle ha kunnat träffas i vår och planeringen var ett medlemsevenemang i form av ett vårmöte/planeringsmöte utomhus i maj. Som det ser ut nu så är det inte tillrådligt men vi hoppas att vi ska kunna arrangera något i sommar efter halvårsskiftet då vaccinationerna kommit lite längre.

Tankarna på att ha en biodlingskurs under lite andra former (utomhus) under senare delen av våren skrinläggs också.

Någon gemensam inköpsresa till Töreboda blir det inte i år. De tar av naturliga skäl inte emot grupper.

Däremot kan ni boka dessa datum:

Larvdag

Larvdagen går av stapeln hos Bengt-Olof Hultgren i Isåsa, Isåsa 17, den 6 juni. Det brukar ju inte vara så väldigt många som larvar så vi bedömer att det går att genomföra. Larvningen kommer att ske på gårdsplanen, med gott om utrymme, hos Bengt-Olof där ett par bord kommer att vara uppställda med gott avstånd, så att två åt gången kan larva. Start kockan 10:00.

Medlemsmöte

Nu tänkte vi hålla en medlemsträff i all enkelhet, utomhus i Lövhult. Lionsgrillen som är under tak är bokad den 5 september kl 16. En brasa kommer att vara tänd så den som vill ta med något att grilla kan göra det eller så tar du med eget fika. Det behövs alltså ingen föranmälan.

Vi får tillfälle att umgås, prata om den gångna säsongen och dryfta framtiden. Förhoppningsvis har vi några nya medlemmar närvarande så vi får hälsa välkomna till föreningen.

Varmt välkomna!

Honungsbedömning 14 oktober

I år kan vi återgå till vanliga rutiner för honungsbedömningen. Det innebär att inlämning av honung till honungsbedömningen sker mellan kl 17:30 och 18:30 och kommittén påbörjar sitt arbete kl 18:00. I väntan på resultaten finns fika att köpa till självkostnadspris och vi har tid för en stunds umgänge. Provsmakning av bedömda burkar kommer att ske. Det brukar vara många olika varianter av honung. Protokollen lämnas ut senare under kvällen. I år är det nya rutiner för vaxhanteringen, se nedanstående länk.

Info honungsbedömning 2021

Årsmöte

Välkomna till biodlarföreningens årsmöte den 20 november kl 14:00. Vi träffas i Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Efter årsmötet bjuds det på smörgåstårta och kaffe.

Föredrag av Göran Berg om hjälpmedel i biodling

I år återkommer paketauktionen. Ta med ett inslaget paket och så håller vi auktion på dessa efter årsmötet.

Föreningens program för 2020

På våra träffar kan kaffe och smörgås/kaffebröd köpas på plats.

Finns det något pollen kvar?

Vårmöte

Föreningen kommer att genomföra vårmötet torsdagen den 5 mars kl 18:00 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Temat för kvällen är bihälsa.

**********************************************

VÅRENS INKÖPSRESA TILL TÖREBODA

MS_Bired-Bård-Stor

Inköpsresa till Biredskapfabriken i Töreboda är bestämd till den 25 april.

Anmälan sker till Carl-Magnus Löwhagen senast den 21 april gärna via mejl eller SMS. Meddela då om ni åker i eget fordon och kan ta med ytterligare någon resenär eller om ni inte kör utan behöver samåka. Ni får kontakt med Carl-Magnus på telefon 073-034 16 15 eller cmls17@hotmail.com.

Samling sker på parkeringen vid simhallen i Nässjö kl 07:30 för gemensam avfärd. När vi kommer till biredskapsfabriken bjuder de på kaffe och bulle. Ta gärna med lite extra att äta då lunchen blir först strax på eftermiddagen. På hemvägen stannar vi till för lunch innan sista etappen hem påbörjas. Vi beräknas vara tillbaka i Nässjö vid 16-tiden.

Med anledning av coronaviruset kan vi komma att ompröva upplägget men just nu planerar vi att genomföra resan på det här viset.

Resan anordnas i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

*************************************************

Inställt pga Corona!

Informations- och planeringsmöte

Glöm inte att ge bina vatten på våren

Den 13 maj kl 18:00 har föreningen informations- och planeringsmöte hos Ann-Sofie Skoglund i Sandsjöfors under ledning av Yvonne Lindbom som berättar om PR-verksamheten. Det arrangeras också tipsrunda.

VARMT VÄLKOMNA!

************************************************

Inställt pga Corona!

LARVDAG

Traditionsenligt är det larvdag den 6 juni kl. 10:00. Plats meddelas senare. Ansvarig är Jonny Johansson.

************************************************

Gurkört

Honungsbedömning och inlämning av vax och ramar

Den 15 oktober

Det blir ett annorlunda arrangemang för honungsbedömningen i år med tanke på att vi ska hålla avstånd från varandra. Styrelsen har beslutat att honungsbedömningen sker utan samling. Det blir endast vax- och honungsinlämning men honungsbedömningskommittén kommer att utföra sin uppgift under kvällen. Inlämning sker vid lastbryggan vid studieförbundet vuxenskolans lokaler på Bäckgatan i Nässjö.

Honungsbedömning

Inlämning av honung till honungsbedömningen sker mellan kl 17:30 och 18:30. Förutom omärkt honungsburk som stått i rumstemperatur i 24 timmar ska honungsbedömningskortet lämnas in. Det kommer finnas sådana på plats men förbered gärna genom att fylla i i förväg. Tänk på att ditt medlemsnummer ska anges. Du svarar också på om du utfört egenkontrollen ”bihusesyn”.

Här är länk till honungsbedömningskortet på SBR:s hemsida om du vill skriva ut det där men det har också funnits med i Bitidningens nummer 9.

Formuläret för bihusesynen finns här på SBR:s hemsida men finns också i ett tidigare nummer av Bitidningen.

Bedömd honung och protokoll kan hämtas senare under kvällen. Tid meddelas i samband med inlämning. Hämtas inte honungen så kasseras den. Kan du inte hämta protokollet så går det bra att hämta det på årsmötet den 21 november.

Vaxinlämning

Inlämning av vax och ramar sker mellan 17:30 och 18:30.

Förbered uppgifterna nedan. Kom till inlämningsbordet utan att ta med dina kollin som ska skickas och ange dina uppgifter som noteras och så får du det inlämningsnummer som dina kollin ska märkas med.

Vid inlämning måste du ha med uppgift om

• Vilket ramformat du lämnar in och antal ramar av vart och ett av dessa.
  • Om du har vax i block, dvs nedsmält i klump.
  • Hur många kollin du lämnar in
  • Om vaxet ska särbehandlas

Ramar och vax ska vara förpackade och varje kolli märkt med:

• Höglandets Biodlarförening
  • Namn: (Ditt namn)
  • Inlämningsnummer: (Det nummer du får när din inlämning protokollförs och du kompletterar din märkning med det numret på plats)
  • Antal kollin: (Totalt antal kollin du lämnar in)

Ska vaxet särbehandlas så ska kollit också märkas med ett stort rött S (då måste ni intyga att ni inte behandlat samhällena med annat än organiska syror (inte heller malmedel).

Finns behov av inköp inför invintring kan medskick göras med de som transporterar inlämnat material till Töreboda. Övriga inköp hänvisas till inköpsresan som förhoppningsvis kan genomföras i vår.

Det går bra att lämna in årsrapporten vi det här tillfället, annars skickas den senast den 1 november till Katarina Hjalmar. Uppgifterna behandlas konfidentiellt men behövs för statistik som också ligger till grund för möjligheterna för biodlingsnäringen att erhålla statliga bidrag och EU-bidrag.

*********************************************************

Årsmöte 2020

Gurkört får besök

Datum för årsmötet är den 21 november i Studieförbundet vuxenskolans lokaler. Mötet startar kl 14:00 och avslutas med kaffe och förtäring. Vi försöker hitta någon som föreläser i något ämne. Ansvariga utses vid senare möte.

I samband med årsmötet kommer vax och ramar lämnas ut för de som skickat material till Töreboda. Utlämning sker mellan kl. 13:00 och 14:00.