Föreningen

Föreningens program för 2019

På våra träffar kan kaffe och smörgås/kaffebröd köpas på plats.

Vårmöte

Den 7 mars kl. 18:00 avhålls årets vårmöte. Plats är Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Ämnet för kvällen är bihälsa. Kvällen kommer att ägnas åt de nya regler som gäller för kontroll av sjukdomar som hotar bin.

**********************************************

VÅRENS INKÖPSRESA TILL TÖREBODA

MS_Bired-Bård-Stor

Den 13 april är vi välkomna till Biredskapsfabriken i Töreboda för gemensam inköpsresa. Avresa sker från parkeringen vid simhallen i Nässjö kl.07:30. När vi kommer till Töreboda bjuder Biredskapsfabriken på kaffe och bulle. Efter att inköpen är avklarade så åker vi gemensamt till något lunchställe för en bit mat innan sista etappen tillbaka till Nässjö startar. Vi räknar med att vara hemma till senast kl. 16.

Anmälan sker till Carl-Magnus Löwhagen senast den 10 april så vi vet vilka som väntas till uppsamlingsplatsen och hur många vi blir till lunchen. Meddela om du kan ta medpassagerare eller om du vill samåka. Är det någon som ska ha släp så är det också tacksamt om vi kan hjälpas åt med transport så meddela även det till Carl-Magnus, helst via SMS på telefonnummer 073-034 16 15.

Välkomna!

Resan anordnas i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

*************************************************

Informations- och planeringsmöte

Glöm inte att ge bina vatten på våren

Den 16 maj klockan 18:00 äger årets planeringsmöte rum hos Bengt-Olof och Margareta Hultgren i Isåsa. Vid detta tillfälle kommer vi naturligtvis att prata bin och biodling. Det kommer också att bli en genomgång av kupvågen.

VARMT VÄLKOMNA!

************************************************

LARVDAG

Traditionsenligt är det larvdag hos Jonny Johansson den 6 juni kl. 10:00. Plats meddelas senare.

************************************************

Honungsbedömning, skördefest och inlämning av vax och ramar

I år kommer honungsbedömning, skördefest och inlämning av vax och ramar äga rum den 17 oktober i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö.

Mellan kl 17:30 och 18:30 är det inlämning av vax och ramar för rensning och rengöring i Töreboda. Vaxavfall ska vara väl förpackat och försett med ägarens namn, antal kollin och önskat rammått. Gemensamt intyg om att Apistan ej använts kommer att medfölja där märkningen ”SÄRBEHANDLAS” anges.

Från kl.18:30 tas honung till honungsbedömningen emot. Ifylld bihusesyn samt bedömningskortet från bitidningen ska tas med och vara ifyllda med medlemsnummer, namn och utförd bihusesyn. Glöm inte att låta honung som lämnas in för bedömning, stå i i rumstemperatur 24 timmar innan den lämnas in.

Kl: 19:00 fikar vi, lyssnar på aktuell information, smakar på honung och har lotteriförsäljning med fina vinstchanser.

Det går bra att lämna in årsrapporten vi det här tillfället, annars skickas den senast den 1 november till Katarina Hjalmar. Uppgifterna behandlas konfidentiellt men behövs för statistik som också ligger till grund för möjligheterna för biodlingsnäringen att erhålla statliga bidrag och EU-bidrag.

*********************************************************

Årsmöte 2019

Gurkört får besök

Årsmötet kommer att genomföras den 23 november kl. 14:00 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Efter årsmötesförhandlingarna så äter vi smörgåstårta och dricker kaffe till ett rimligt pris.

I samband med årsmötet kommer vax och ramar lämnas ut för de som skickat material till Töreboda. Utlämning sker mellan kl. 13:00 och 14:00.