Föreningen

Föreningens program för 2022

Vid våra träffar på Vuxenskolan kan kaffe och smörgås/kaffebröd köpas på plats.

Finns det något pollen kvar?

Vårmöte

Vi träffas på Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö den 7 april kl 18:00 för information och samvaro. Sture Käll, distriktsordförande, medverkar. Han kommer att berätta om distriktets arbete och vi får ha en frågestund. Kaffe finns att köpa i automat och föreningen bjuder på frukt.

**********************************************

Grillkväll i Lövhult 19 maj

Vårlök får besök

Vi träffas för en stunds umgänge under enkla former vid Lionsgrillen i Lövhults friluftsområde i Nässjö. Samling kl. 18:00. Grillen är tänd och du tar med det du vill grilla eller eget fika. Vägbeskrivning: Åk mot Lövhult från väg 31 öster om Nässjö. Följ vägen ca en kilometer och efter den branta backen, på krönet, finns det plats för bilparkering. Tag den asfalterade motionsslingan till fots till vänster om vägen du kom på. Efter ett par hundra meter finns det en grillplats under tak.

Vi får tillfälle att umgås, prata om den gångna säsongen och dryfta framtiden. Förhoppningsvis har vi några nya medlemmar närvarande som vi får hälsa välkomna till föreningen.

Varmt välkomna!

************************

Larvdag

Larvdagen genomförs hos Bengt-Olof Hultgren i Isåsa, Isåsa 17, den 6 juni. Start klockan 10:00. Vid detta tillfälle får du som medlem ta larver till din egen drottningodling från de 2 avelsdrottningar som föreningen disponerar. Även du som inte ska larva är välkommen att komma och titta på hur det går till.

************************

Honungsdepån

Honungsdepån kommer vi att ge mer information om senare.

*****************************

Medlemsträff 1 september

Vi träffas vid Forserums hembygdsgård klockan 18 för en stunds samvaro. Förhoppningsvis får vi också en guidning av det lilla muséet som finns där. Grillen är tänd och du tar med det du vill grilla eller eget fika.

********************************

Honungsbedömning

Honungsbedömning 20 oktober i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Inlämning av honung kan ske från 17:30 och honungsbedömningen startar kl. 18. Mer information om blanketter med mera kommer närmare dagen för bedömningen. Vi fikar och umgås till dess att bedömningen är klar. Kaffe och smörgås till självkostnadspris finns.

*********************************************************

Årsmöte

Gurkört får besök Den 19 november är det så dags för årsmöte i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Årsmötet startar klockan 14:00 varefter vi har sedvanlig paketauktion och föreningen bjuder på smörgåstårta och kaffe.

Väl mött!

*************************************

Föreningens program för 2020

På våra träffar kan kaffe och smörgås/kaffebröd köpas på plats.

Finns det något pollen kvar?

Vårmöte

Föreningen kommer att genomföra vårmötet torsdagen den 5 mars kl 18:00 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Bäckgatan 4 i Nässjö. Temat för kvällen är bihälsa.

**********************************************

VÅRENS INKÖPSRESA TILL TÖREBODA

MS_Bired-Bård-Stor

Inköpsresa till Biredskapfabriken i Töreboda är bestämd till den 25 april.

Anmälan sker till Carl-Magnus Löwhagen senast den 21 april gärna via mejl eller SMS. Meddela då om ni åker i eget fordon och kan ta med ytterligare någon resenär eller om ni inte kör utan behöver samåka. Ni får kontakt med Carl-Magnus på telefon 073-034 16 15 eller cmls17@hotmail.com.

Samling sker på parkeringen vid simhallen i Nässjö kl 07:30 för gemensam avfärd. När vi kommer till biredskapsfabriken bjuder de på kaffe och bulle. Ta gärna med lite extra att äta då lunchen blir först strax på eftermiddagen. På hemvägen stannar vi till för lunch innan sista etappen hem påbörjas. Vi beräknas vara tillbaka i Nässjö vid 16-tiden.

Med anledning av coronaviruset kan vi komma att ompröva upplägget men just nu planerar vi att genomföra resan på det här viset.

Resan anordnas i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

*************************************************

Inställt pga Corona!

Informations- och planeringsmöte

Glöm inte att ge bina vatten på våren

Den 13 maj kl 18:00 har föreningen informations- och planeringsmöte hos Ann-Sofie Skoglund i Sandsjöfors under ledning av Yvonne Lindbom som berättar om PR-verksamheten. Det arrangeras också tipsrunda.

VARMT VÄLKOMNA!

************************************************

Inställt pga Corona!

LARVDAG

Traditionsenligt är det larvdag den 6 juni kl. 10:00. Plats meddelas senare. Ansvarig är Jonny Johansson.

************************************************

Gurkört

Honungsbedömning och inlämning av vax och ramar

Den 15 oktober

Det blir ett annorlunda arrangemang för honungsbedömningen i år med tanke på att vi ska hålla avstånd från varandra. Styrelsen har beslutat att honungsbedömningen sker utan samling. Det blir endast vax- och honungsinlämning men honungsbedömningskommittén kommer att utföra sin uppgift under kvällen. Inlämning sker vid lastbryggan vid studieförbundet vuxenskolans lokaler på Bäckgatan i Nässjö.

Honungsbedömning

Inlämning av honung till honungsbedömningen sker mellan kl 17:30 och 18:30. Förutom omärkt honungsburk som stått i rumstemperatur i 24 timmar ska honungsbedömningskortet lämnas in. Det kommer finnas sådana på plats men förbered gärna genom att fylla i i förväg. Tänk på att ditt medlemsnummer ska anges. Du svarar också på om du utfört egenkontrollen ”bihusesyn”.

Här är länk till honungsbedömningskortet på SBR:s hemsida om du vill skriva ut det där men det har också funnits med i Bitidningens nummer 9.

Formuläret för bihusesynen finns här på SBR:s hemsida men finns också i ett tidigare nummer av Bitidningen.

Bedömd honung och protokoll kan hämtas senare under kvällen. Tid meddelas i samband med inlämning. Hämtas inte honungen så kasseras den. Kan du inte hämta protokollet så går det bra att hämta det på årsmötet den 21 november.

Vaxinlämning

Inlämning av vax och ramar sker mellan 17:30 och 18:30.

Förbered uppgifterna nedan. Kom till inlämningsbordet utan att ta med dina kollin som ska skickas och ange dina uppgifter som noteras och så får du det inlämningsnummer som dina kollin ska märkas med.

Vid inlämning måste du ha med uppgift om

• Vilket ramformat du lämnar in och antal ramar av vart och ett av dessa.
  • Om du har vax i block, dvs nedsmält i klump.
  • Hur många kollin du lämnar in
  • Om vaxet ska särbehandlas

Ramar och vax ska vara förpackade och varje kolli märkt med:

• Höglandets Biodlarförening
  • Namn: (Ditt namn)
  • Inlämningsnummer: (Det nummer du får när din inlämning protokollförs och du kompletterar din märkning med det numret på plats)
  • Antal kollin: (Totalt antal kollin du lämnar in)

Ska vaxet särbehandlas så ska kollit också märkas med ett stort rött S (då måste ni intyga att ni inte behandlat samhällena med annat än organiska syror (inte heller malmedel).

Finns behov av inköp inför invintring kan medskick göras med de som transporterar inlämnat material till Töreboda. Övriga inköp hänvisas till inköpsresan som förhoppningsvis kan genomföras i vår.

Det går bra att lämna in årsrapporten vi det här tillfället, annars skickas den senast den 1 november till Katarina Hjalmar. Uppgifterna behandlas konfidentiellt men behövs för statistik som också ligger till grund för möjligheterna för biodlingsnäringen att erhålla statliga bidrag och EU-bidrag.

*********************************************************

Årsmöte 2020

Gurkört får besök

Datum för årsmötet är den 21 november i Studieförbundet vuxenskolans lokaler. Mötet startar kl 14:00 och avslutas med kaffe och förtäring. Vi försöker hitta någon som föreläser i något ämne. Ansvariga utses vid senare möte.

I samband med årsmötet kommer vax och ramar lämnas ut för de som skickat material till Töreboda. Utlämning sker mellan kl. 13:00 och 14:00.